Anglie Francie Nemecko Madarsko Italie Jamajka Slovensko Spanelsko Turecko Skotsko Sardnie Cesko Bulharsko Andorra Monako Vatikan Slovinsko Chorvatsko Bosna Rakousko Belgie Jersey Gibraltar

Wednesday, April 30, 2008

O autech v Anglii

Takze slibovany clanek o tom, jak je to v Anglii s autama a tak podobne.
Prvne par veci, ktere jsou v zasade jasne, ale radsi je pripomenu, co kdyby. Kompletni zakon o silnicnim provozu je zde. Ted bych shrnul rozdily proti tomu, jak se jezdi v Cechach, potazmo v Evrope.


  • Prvni rozdil, o kterem vi kazdy - jezdi se vlevo. To v praxi znamena, ze kdyz jedu dopredu, drzim se na leve strane silnice. Kdyz predjizdim, predjizdim zprava (vybocim z pruhu doprava, predjedu a zaradim se). Na dalnici je rychly pruh vpravo. Na kruhovy objezd (roundabout) se vjizdi vlevo a davam pritom prednost vozidlum na objezdu prijizdejicim zprava. Na krizovatce, kdyz odbocuji vpravo, davam prednost protijedoucim vozidlum. Na neznacenych krizovatkach (tech moc neni) se dava prednost zleva (nikoliv jak v Evrope zprava) - tedy v praxi ten co prijizdi zprava mi dava prednost, ja davam prednost zleva a tem co prijizdi proti me.
    Doplneno K tomu bych dodal, ze podle predpisu na neznacenych krizovatkach neni zadna prednost, ale zazite pravidlo je, davat prednost vozidlum zleva. Neznacenych krizovatek je tak malo, ze se toho clovek nemusi bat. Vsechny krizovatky (i ve mestech) jsou jasne znacene. Mozna proto je v UK tak nizka nehodovost ...
  • Rychlostni limity - vetsinou jsou uvedene primo znackami v danem useku, ale obecne plati na dalnici (motorway, silnice maji nazev Mxx kde x je cislo - napr. M25) a dvojproude silnici (dual carriageway) je to 70mph (110km/h), na jednoproude silnici (single carriageway) je to 60mph (95 km/h). Co se mest tyce, tam je to ruzne, vetsinou mistne upravene, ale obecne je to 30mph (45 km/h). Narozdil od Ceska neplati, ze mesta maji oficialni zacatek a konec kde se tato rychlost musi dodrzovat (znacka zacatek a konec obce), takze je dobre se drzet znaceni a zdraveho rozumu. Pokud neni jasno, kde je mesto a kde ne, tak plati, ze tam kde je poulicni osvetlenim, tam je mesto. V Anglii je neuveritelne mnozstvi kamer a mobilnich radaru, takze rychlost se dodrzuje a az na sebevrahy nikdo nejezdi rychleji, nez je povolene.
  • Vzdalenosti a rychlost. Oboje je udavane v milich, nebo v milich za hodinu. Tzn. maximalni povolena rychlost 40 (kruhova znacka z cervenym okrajem s napisem 40) znamena maximalni povolena rychlost 40mph (60 km/h). Vzdalenosti se udavaji v milich, yardech, nebo zlomcich mili. Tzn 20 = 20 mil = 30 km, 34 = 3/4 mile = 1.2 km, 250y = 250 yardu = 220m. U rychlosti se nepise 40 mph, nebo tak, je tam proste 40, 30 atd. 3/4 mile se pise bez lomitka, presne tak, jak jsem to napsal (to jen pokud by mel nekdo dojem, ze jsem udelal preklep).
  • Parkuje se jen na vyznacenych mistech. Vetsina parkovani je placena, nebo rezervovana pro rezidenty, o cemz informuje cedulka podel silnice, kde se vetsinou vyznacuje odkdy dokdy omezeni plati apod. Na kraji silnice se vetsinou vyskytuje baravny pruh (pruhy) a podle nich se odviji moznost zastaveni/stani. Dvojita cervena cara znamena zakaz zastaveni (kdykoliv), jednoducha cervena zakaz zastaveni v urcitou dobu (znacka podel silnice urcuje kdy), dvoji zluta zakaz stani (kdykoliv), jednoducha zluta zakaz stani v urcitou dobu (viz. cervena cara), bila prerusovana cara parkovaci misto (vetsinou oznacene cedulkou s upresnenim za jakych podminek). Parkovat neni zadna legrace a je dobre mit jasno v tom kde a za jakych podminek lze parkovat. Na dodrzovanim parkovani dba cela armada parking wardens, kteri rozdavaji pokuty na pockani :-)
  • Na zlute srafovanem obdelniku na silnici se nesmi zastavit - tedy muze se na nej vjet jen kdyz mam jistotu, ze jim projedu bez zastaveni. Jedina vyjimka je na krizovatce, kdyz se odbocuje doprava a dava se prednost protijedoucim vozidlum. Nekde je misto zluteho sravoani napis "keep clear", ale vyznam je stejny.
  • Pokud mate anglicky ridicak je mozne jezdit i bez nej. Jinak receno, muzete mit ridicak doma a presto jezdit. Policie si to v pripade nutnosti overi pres centralni registr.
  • Dalnice a velke mnozstvi hlavnich silnic ma mezi pruhy a na krajnici reflexni znacky - velmi dobre vecer.
  • Ve mestech se casto vyskytuji "bus lane". To je pruh vyhrazeny pro autobusy, taxiky a cyklisty (nekde i morotky). Neni povoleno do nej vjizdet, jen v pripade odboceni je mozno jim projet. Casto se stava, ze tento pruh je hlidany kamerama! Nektere Bus lane jsou omezene jen nekdy - vetsinou ve spicku - a jinak se v nich da jezdit.
  • V Anglii velmi dobre funguje system kamer. To v zasade znamena, ze rada prestupku se neresi na miste, ale tak, ze vam policie posle domu fotku vaseho auta (zjisti si to podle SPZ) a s prestupkem plus informaci kolik to stoji a kolik bodu bude strzeno. Co z toho vyplyva? To ze vas nezastavil policajt proste vubec neznamena, ze se o vasem prestupku nevi :-)
  • Prechody pro chodce. Je jich nekolik druhu. Klasicka zebra (vetsinou doplnena zlutou blikajici lampou) je prechod, kde ma chodec prednost. Na prechodu oznacenem prerusovanou carou ma prednost auto. Obecne jsou semafory nastaveny tak, ze se nestane, ze pri zataceni do prava bude muset ridic davat prednost chodcum - velka vyhoda a prispiva to k bezpecnosti. V teto souvislosti se u prechodu vyskytuji semafory s blikajici oranzovou (ukazuji zelena, oranzova, cervena, blikajici oranzova). Toto blikani nesignalizuje, ze je semafor nefunckni, jako v CR, ale ukazuje, ze clovek musi nechat chodce dokoncit prechod a pak muze jet - pokud na prechodu nikdo neni, muze jet okamzite.

Obecne se v Anglii jezdi na pohodu, predpisy dodrzuji a nezavodi se. Dava se prednost chodcum (kteri neustale vbihaji pod kola), slusne se dava prednost v obtiznych situacich protijedoucim vozidlum.


Tak a ted neco k tomu, kdyz clovek ma auto (je vlasnikem auta) v Anglii. Neni toho moc, co clovek musi mit, ale je potreba, aby to mel.

  • Prvne je potreba mit auto pojistene. To se da vyridit po telefonu, pres internet, nebo navstivit pojistovnu v okoli. Pojistovny chteji vedet hromadu udaju, podle kterych vypocitaji kolik bude pojistka. Obecne zalezi na faktorech jako je vek, kolik let uz jste jezdil bez nehody (no claim bonus), jak dlouho mate ridicak a kdo vam ho vydal, jake auto mate (typ, stari, hodnota), jake mate povolani, kde bydlite, kde bude auto parkovat apod. Po zaplaceni pojistky vam bude poslan tzv. cover note, ktery dokazuje, ze mate auto pojistene. Je nelegalni jezdit bez pojisteni! Pojistka muze byt bud fully comprehensive (zahrnuje jak poskozeni zpusobene vam, tak poskozeni zpusobene vami + pripadne dalsi vydaje, jako je nahradni auto, odvoz a ubytovani, vydaje na pravni sluzby apod. zalezi od pojistovny jake dalsi sluzby nabizi), nebo 3rd party, theft and fire (tedy jen skodu treti strane, kradez a pozar). 3rd party pojistka je levnejsi, zase vas tolik nechrani - celkem vhodna pro stara auta, jejichz hodnta nepresahuje £5000.
  • MoT. Anglicka verze technicke kontroly. Provadi se kazdy rok od pro vozidla starsi 3 let. Skoro na kazdem rohu se daji najit zkusebny, takze neni problem si vyridit. Mnohdy MoT provadi primo v servisu, takze si muzete zajet na rocni prohlidku a spojit to s MoT. Opet, jezdit bez MoT je nelegalni.
  • Posledni cast je road tax. Ta se plati pulrocne, nebo rocne a je odvozena od emisi, ktere auto produkuje. Proste dalsi zdaneni. Ve vetsine pripadu se road tax jen prodluzuje pres postu (pred vyprseni road tax vam prijde dopis od DVLA - agentury pro vozidla a ridicske prukazy), ten vezmete na postu, zaplatite a je to. Jako dukaz o zaplaceni se dostane tzv. road tax disc, ktery se musi viditelne umistnit na predni sklo. Auto bez road tax nema co delat na ulici (krome privatnich ulic, parkovani na privatnich mistech atd.) a ze zakona je kazdy kdo uvidi vozidlo na silnici bez viditelne zobrazeneho tax discu, povinen toto vozidlo nahlasit. Vozidlu pak hrozi odtazeni, nebo i sesrotovani. Aby clovek mohl zaplatit road tax musi mit auto v okamziku nakupu tax discu platne pojisteni a MoT. Ve slozitejsich pripadech je dobre zajit primo na lokalni pobocku DVLA a tam vse vyresit. A jeste jednou, je nelegalni jezdit bez zaplacene road tax!
  • Mit tzv. logbook (obdoba ceskeho technicaku) alebrz V5C. Logbook je dobre mit doma, jelikoz komu se logbook dostane do ruky, ten si muze auto prepsat na sebe. V pripade prodeje se do logbook napise novy majitel a posle se zpet na DVLA, ktere posle novy logbook novemu majiteli. V pripade jakychkoliv zmen na aute je nutne tyto zmeny vyznacit do V5C a poslat na DVLA, kde zmeny zaznamenaji a poslou vam opraveny logbook. Pokud si clovek neni jisty, nejlepsi reseni je zajit na nejblizsi DVLA office s cover note, potvrzenim o MoT (pokud je potreba), V5C a promluvit si primo s urednikem. Seznam lokalnich kancelari DVLA je zde nebo zavolat na 0870 240 0010 (velmi drahe cislo - tusim 25p za minutu).

No a to je asi tak vsechno, co me z hlavy napada. Kdyz si na neco vzpomenu, tak clanek zaktualizuju, kdyz vam bude neco schazet, tak pripojte komentar s dotazem a ja se pokusim odpovedet.
Konec hlaseni :-)

6 comments:

Anonymous said...

je to velmi zajímavé a poučné,ale kdy mě svezete???????

Unknown said...

No pokud by to bylo na Erice, tak nikdy, ale ja jsem hodny clovek, svozu kohokoliv kamkoliv (kdyz zaplati):-)))

Anonymous said...

zdravím, narazil jsem náhodně na Váš blob. V anglii tedy platí obecně přednost zleva? Už několikrát jsem na internetu četl, že platí pravidlo pravé ruky tak jako v ČR.

Unknown said...

Takhle, uplne podle predpisu na neznacenych krizovatkach neni zadna prednost. Obecne ale plati, ze v takovem pripade projizdi auto prijizdejici zleva prvni.
Jak uz jsem psal v clanku, takovych krizovatek je hrozne malo - i pidi krizovatky v zapadakove jsou nejak znacene.
Aby to bylo jasne, tak trochu upravim clanek ...

Anonymous said...

Jen dodám něco z vlastní zkušenosti. Angličani jsou hodně vstřícní a to se projevuje i ve stylu jízdy. Hlavně v malých městech jsou úzké silnice a často čekáte dlouhou dobu ve frontě, kdy se auta jen vyhýbají. Ale nikdy neuslyšíte nějaké výtky či nadávky. Angličani si často děkují a pouštějí se navzájem. Potom na vás každou chvilku někdo mává a vy máváte na ně. To samé pokud se dostanete na neoznačenou křižovatku, tak na sebe radši všichni zamávaj, než by řešili nějakou přednost.
Po několika měsících řízení na levé straně mi to přišlo jako naprosto přirozené a dokonce jsem měl větší problém se vrátit u nás napravo, než se v anglii učit vlevo.
Silnice a hlavně dálnice jsou v anglii ve výborném stavu, a je opravdu radost tam řídit. Na zácpu na dálnici jsem nikdy nenarazil. Navíc je vše dobře značeno, takže se nedá moc zabloudit.
Jediná věc, která byla trochu složitější jsou jejich víceúrovňové kruhové objezdy. Takový čtyřpruhový objezd navíc se semafory a s osmi výjezdy je opravdu zážitek a chce to trochu odvahu projet tam kam potřebujete.

Unknown said...

prosím vás nevíte jak je to s povinným ručením v Anglii?