Anglie Francie Nemecko Madarsko Italie Jamajka Slovensko Spanelsko Turecko Skotsko Sardnie Cesko Bulharsko Andorra Monako Vatikan Slovinsko Chorvatsko Bosna Rakousko Belgie Jersey Gibraltar

Tuesday, April 29, 2008

Jak jsme si kupovali auto ...

Tak nakonec k tomu doslo. Bylo to jasne od zacatku, ale to se vi, porad jsme se vykrucovali, utikali pred tim, ale nakonec nas to dohonilo... Ano poridili jsme si auto. Tento prispevek je o tom, co a jak jsem delali, a jak vlastne vsechno delat (dalo by rict, jak se poucit z nasich zkusenosti).
Myslenka poridit si auto neni u nas vubec nova. Vlastne je to duvod, proc jsme v Anglii. Ne tedy abychom si tu poridili auto, ale prchli jsme pred autem sem. Jenze dal uz se moc jit neda, takze nas auto nakonec dohonilo. Nejdrive jsme uvazovali nad autem novym. Ma to radu vyhod (i nevyhod, ale vyhody prevazovali). Prvne, nove auto ma plnou zaruku a je vetsinou v dobrem stavu. Clovek si muze bez problemu vybrat barvu, vybavu atd. proste mit auto k obrazu svemu. V tomto smyslu sme posilhavali po autech typu Vauxhall Corsa, Toyota Yaris apod. Yaris byl nakonec nasi volbou pro nove auto - hlavne diky spolehlivosti a spotrebe. Jenze cim vic jsme na auta koukali, tim vic jsme videli, ze financni pozadavky jsou velke, cekaci doba nezanedbatelna a hlavne, ze auta rychle ztraceji na cene. Kdyby jsme si poridli Yarise za £10000, tak ho pak prodame za rekneme £6000 v pripade Corsy jeste min.
Tak jsme se zacali koukat i po ojetych autech. V Anglii je velky vyber ojetych aut za nizkou cenu, s nizkyma milema a v dobrem stavu. Preci jen ulice jsou v lepsim stavu, jezdi se tu opatrneji, takze koupe ojeteho auta dava podstatne vyssi smysl.
Pro inspiraci ohledne auta jsme si zasli do spolecnosti CarGiant. Maji tam vystaveno skoro 5000 aut, takze tam se da videt prakticky vsechny znacky na jednom miste. Kdybychom obihali dealery, tak bychom si boticky prosoupali :-) Aut meli na sklade dost a jak Corsa, tak Yaris nas presvedcili, ze by to byla dobra volba. Jenze jsem tam objevili i auto jmenem Mitsubishi Colt. A kupodivu, zrovna ono vystavene melo vse, co jsme chteli - komplet vybava, automat, klimatizace, cerna barva, elektrony atd. Kdyz jsme se koukali na webu na ostatni parametry, bylo to to same - super spotreba, dobry vykon, spolehlivost na jednicku (jedno z nejspolehlivejsich aut vubec) a to bylo velmi pozitivni. Stejne tak se tam objevil za dobrou cenu Mercedes A (diesel, Classic SE) a ten se Erice mimoradne zalibil.
Tuhle sobotu jsme (26/04/2008) se tedy znovu vydali do CarGaint, tentokrat si vice prohlednout nami vytipovana auta - prvni, nas favorit tou dobou, Mercedes a pak Colt. U Mercedesu jsme stali hodne dlouho. Na vyber jsme meli dva modely - stribrny A180CDi Classic SE a cerny A150CDi Elegance. Rozdil byl v cene a milich - cerne byl levnejsi, ale mel najeto dobrych 80000mil. Stribrny mel najeto jen 5000 mil. Problem byl, ze stribrny ve vybave Classic SE mel vlastne jen zaklad - tedy plechova kola, plastova zrcatka, plastove vlastne vsechno. A preci jen, kdyz jde clovek do auta, tak chce, aby bylo slusne vybavene. Cerny Elegance byl plne v chromu a lakovani, ale ty mile ... Tak jsme se sli trochu projit po okoli a proradne to promyslet. A v tom jsme znovu narazili na Mitsibishi Colt. Erika byla nadsena - vybava je velmi slusna, cena byla super, auto melo jen 2000 mil (3000km) a kdyz k tomu clovek pripocte parametry, byla to jasna volba. Hned jsme zapomneli na Mercedes a sli si pro klice, prohlednout si Colta. Uvnitr, to je pravda, to zadny luxus neni a srovnat se to s Mercedesem neda, ale pohodove auto, zadne komplikovane krivky, posez dobry, maximalne variabilni interier (dokonce se da vyndat zadni sedak, takze vznikne zcela rovna plocha o delce 160cm). Auto bylo v pohode, tak jsme si dali testovaci jizdu. Auto se i tak zdalo byt vporadku, jen mirne hlucnejsi (zase clovek vi, ze je v aute a ze se tam neco deje). Ten hluk je spis sportovni charakteru - zadne nepekne piskani, nebo tak. Spis to zni jak formule :-) Proste se tvari jako sportacek. Motor slapal perfektne, ma slusny vykon, super brzdy atd. - jen mirne preposilovane rizeni, ale zadna tragedie. Prevodovka je klasicky manualni automat. Proste z auta vyrvali spojkovy pedal, ktery vlastne ridi pocitac a ten tam take dava rychlosti. Tzn, zadne plynule prevody jako u klasickeho automatu, ale prerazovani rychlosti. Je to jako by s vama jel skritek, ktery vam v prihodou dobu seslapne spojku da rychlost. Krome toho se da prepnout do manualniho modu, kdy si clovek dava rychlosti sam skoro jako sekvencni spojka. No proste Colt byl jasna volba.
No ted trochu o tom, jak se auto vlastne nakupuje. Tak nejdriv musi clovek slozit zalohu - ta je £200 a je nevratna. Vlastne tim clovek rika, ze do tri dnu si auto koupi a odveze. Nasledne je potreba si domluvit termin koupe. Vetsinou druhy den, ale da se to zvladnotu i ten samy ten. Ta prodleva je proto, ze technici musi auto pripravit k odvozu. My jsme si dohodli odvoz druhy den, tedy v nedeli. Jenze to melo hacek. Auto nemelo road tax a road tax je povinnost mit. Bez toho se na ulici neda - kdyz cloveka nekdo vidi ridit auto bez road tax, tak to muze nabonzovat a je to pokuta, zapis v trestnim rejstriku a hromada problemu. Zadrhel byl v tom, ze predchozi ridic byl postizeny, tudiz jsem musel na DVLA (urad pro auta a ridicaky) a tam si auto nechat preregistrovat na normalniho uzivatele. Naprosto bez problemu - donesl jsem si technicak (v Anglii se mu rika logbook, nebo podle formulare - V5C) a potvrzeni a zaplaceni pojisteni a bylo to. Slecna u prepazky prepsala auto na me, zaplatil jsem road tax a dostal tax disc - to si clovek da do prihradky za oknem a muze zvesela jeden rok jezdit (pak si koupi na dalsi rok atd. atd.). Vybaven tax discem jsem se vypravil zpet do CarGiant (v pondeli, jelikoz DVLA nepracuje v nedeli) a tam si auto prebral. A jel domu. Tedy na parkoviste, jelikoz parkovat v Londyne je o nervy - parkovat se da jen na vyznacenych mistech, kde stejne vetsinou clovek potrebuje parking permit (parkovaci povoleni). Takze ted parkujeme na placenem stani, ale zaplat panbuh za ty dary - mezi tim si vyridim neco trvalejsiho ...
Takze to je asi vsechno. Nekdy priste sem dodam informace jak vlastne auta v Anglii funguji, co je potreba udelat atd.
Mejte se bajecne a zase nekdy (treba po navratu ze Sardnie).

Aktualizace - auto uz nam stoji na trvalem stani u baracku jednoho hodneho cloveka jmenem Dave. Takze i toto je vyresene, tim padem uz muzeme zvesela jezdit.

No comments: