Anglie Francie Nemecko Madarsko Italie Jamajka Slovensko Spanelsko Turecko Skotsko Sardnie Cesko Bulharsko Andorra Monako Vatikan Slovinsko Chorvatsko Bosna Rakousko Belgie Jersey Gibraltar

Tuesday, April 10, 2007

Jak jsem si hledal praci

Hledani prace v Anglii je velmi zajimave, trochu jine v nez v Cechach, ale hlavne - kdyz uz clovek praci ma - s odstupem casu i celkem vesele.

Pokusim se tedy popsat co nejpresneji, jak to tehdy pred pul rokem vypadalo.
Kdyz pominu vsechny nase ostatni pripravy, tak moje pruprava na hledani prace spocivala predevsim v tom, ze jsem si (velmi naivne) udelal certifikaci ve svem oboru a hlavne usilovne pracoval na zivotopisu. Rekl bych, ze jsem nad nim stravil rozhodne vic jak desitky hodin! Zase na druhou stranu, zivotopis je asi opravdu to jedine, cim jsem mohl nekoho presvedcit, aby si me najal.
Nakonec jsem stastnou nahodou mel moznost nechat si zivotopis zkontrolovat anglicanem, navic dokonale zasvecenem v oboru, coz podle me moje sance na nalezeni prace zdvojnasobilo.
Jeste jsem si obehal reference (zminim se o nich pozdeji) a tim byla priprava stran hledani prace hotova. Vlastne ne, uz z minula jsem mel seznam agentur a stranek, kam se juknout, kdyz bych chtel neco sehnat.

Tyden pred odjezdem do Anglie jsem udelal zasadni vec, publikoval jsem svuj zivotopis na nejruznejsich strankach. Tim se spustila mensi lavina. Mensi, jelikoz jsem samozrejme neuvadel svuj anglicky telefon a adresu. To predevsim proto, ze jsem zatim zadnou nemel a nechtel jsem odradit pripadne zajemce. V anglii se moc nenosi (a ono kde se nosi?) svolavani na interview lidi z jinych zemi. Je to dost neprakticke, drahe a hlavne nejiste. Vetsinou to totiz zavani jistym druhem spekulace - neco jako "zkusim se podivat po praci v Anglii a kdyz nic, tak se nic nedeje". Bohuzel agentury ziskavaji penize za lidi, kteri byli umistneni na nejakou pozici a v tomhle businessu neni moc mista pro spekulace a sazky do loterie.

Dobra, hned jak jsem umistnil svuj zivotopis na prislusne stranky, zacaly mi chodit maily - ne moc, ale chodily, vetsinou ale jen neco ve smyslu "nasel jsem tvuj zivotopis ale nemam na tebe cislo, zavolej mi na xyzxyz". Jenze muj plan by jiny, zacit opravdu volat a jednat teprve az budu v Anglii a budu mit anglicke cislo.

Po prijezdu v patek jsme meli v Anglii volny vikend - ktery stejne jako jine vikendy utekl hrozne rychle. A vsechno se rozjelo v pondeli...

Hned rano na hostelu, kdyz jsem sedel na zachode, telefonat - prvni recruiter. Ma nervozita byla na maximu - telefonat trval skoro 15 minut a recruiter mi moc sanci nedaval - hned mi rekl, ze muj prizvuk je strasny.
Dalsi telefonat byl mnohem lepsi. Byl kratsi a hlavne v nem padlo magicke slovo interview - a to hned pozitri s BA (British Airways).
Mezi tim dalsi a dalsi telefonaty. Vetsinou to bylo ve smyslu "cetl jsem tvuj zivotopis - hledas jeste praci, co umis, co bys chtel delat - dobra, jeste se ozvu". Nekdo se ozval, nekdo ne.
Tech telefonatu a mailu byly desitky, mozna stovka. Vysledkem bylo predevsim ono interview u BA naplanovane na stredecni poledne. To bylo od Jasona Frenche - prijemny Australak, ktery mi dodaval energii a rady. Po chvilce jsem mu dal prezdivku - trener.

Na interview s BA jsem dorazil a udelal pri nem snad vsechny chyby, ktere je mozne na interview udelat. Predevsim, dorazil jsem v dzinach (ktere v prostredi prisnych "kravataku" neunikly jedinemu pohledu) a nacpanym baglem od Eriky (jelikoz ten den jsme se taky stehovali z hostelu), a take desne bunde, ve ktere jsem se neskutecne potil...
No kdyz jsem prisel na radu bylo to fiasko! Hned kdyz si me vzali na face-2-face interview, ptali se, naco mam ten hrozny bagl. Nasledne jsem se dostal do sparu zkusenym recruiterum, horsim nez divoka zver! Krizovy vyslech hadr. Otazky se nesly spis v duchu, co by - kdyby. Co bych delal v nejruznejsich situacich. Totalni propadak.
Trochu jsem si polepsil v testu z programovani. Ovsem pak prislo neco, cemu rikam pracovne "psychadelicky test". Jakasi varianta IQ testu. Nejruznejsi maluvky, doplnovani obrazcu, prace s umelymi jazyky a podobne. No 45 minut cisteho zoufalstvi. Kdyz jsem odchazel, tak me malem odvazeli.
Hned potom mi volal Jason, jak jsem na tom. Popsal jsem mu sva trihodinova muka a on se docela bavil. A hned mi dohodil dalsi interview. Jakasi spolecnost Motability. Zatimco BA sidli skoro u letiste Heathrow (5 zona, hodina a pul cesty z domova), Motability sidlilo kousek od City v prvni zone.

Prisel jsem na interview lepe vybaven, lec stale v dzinach. Ve vratnici si me vyzvedl takovy maly certik pro me tehdy nezapamatovatelneho jmena "Ramiah Balasubramanian".
Hned mi dal test - celkem brnkacka - i kdyz mnohem praktictejsi - zadne esotericke otazky jsoucna a casoprostoru - ale pragmaticky test. Nasledoval pohovor. Staffing mu delal jeden poplaseny programator a bavili jsme se skoro dve hodiny, nasledne si odskocili a pritahli s sebou jeste sveho sefa - Ivan se jmenoval (ovsem cte se to "Ajvn") - a znovu.
Nakonec me propustili po 3 a pul hodinach, ale ja mel dva skvele pocity - prvni - tam bych chtel delat, druhy, asi jsem udelal dojem...

To se potvrdilo druhy den. Rano mi volal Jason - prvne, ze kontaktuje BA. Za chvili se ozval, ze BA ne. Udajne spokojeni s technickou strankou, ale jinak nic moc. Tak ze jeste zavola do Motability, jak to vypada u nich. Za chvilku volal znovu a bylo to! Ze ano. Okamzite jsem vyrazil smer Wimbledon podepsat papir, ze souhlasim s tim, aby mi poslali nabidku prace.
Vec se ma tak, firma proste nechce byt odmitnuta - tak aby predesli tomu, ze mi daji nabidku a ja ji odmitnu, tak proste podepisu papir, ze nabidku prijmu, a teprve pak mi poslou nabidku prace - logicke.

Tim ovsem vec nekoncila - slo o to, ze jsem mel jeste dalsi interview a hlavne, nemel jsem v ruce smlouvu a to je hlavni - mit kontrakt. Ja proste nedam moc na to, ze nekdo neco rekne. Dokavad to nevidim na papire, tak to neni sychr.

Dalsi interview bylo s jednou mensi firmou. Pohodove interview, ale firma se mi nelibila. Sidlila na okraji City, ale bylo videt, ze je vlastne nova. Udajne maji super produkt, ale nepresvedcili me. Nabidku mi dali, ale odmitl jsem - coz je hrozne tezky! Uvedomte si, ze kdyz nejaka firma da nabidku, tak to pro recruitera znamena velkou sanci, ze bude uzavren obchod. Agent na me tlacit hodne, abych nabidku prijal, ale to se neda, kdyz uz jsem podepsal Motability, ze beru jejich nabidku.
Mel jsem v planu se udrzovat v kondici tim, ze budu chodit jen tak pro legraci na interview, dokud s Motability primo nepodepisu smlouvu, takze i po tomhle interview jsem mel sjednane dalsi, ale to uz jsem odvolal - prislo mi nefer, ze bych sel na dalsi interview, zase treba dostal nabidku a musel odmitnout - neni to dobre pro nikoho. Je to jako balit holky s tim, ze uz mam holku - ale jen abych nevypadl ze cviku.

Tak a to je zatim vsechno, v dalsi casti popisu, jak probihal zacatek me prace, co jsem si musel obehat a tak.
Dekuji za pozornost a konec hlaseni :-)

No comments: