Anglie Francie Nemecko Madarsko Italie Jamajka Slovensko Spanelsko Turecko Skotsko Sardnie Cesko Bulharsko Andorra Monako Vatikan Slovinsko Chorvatsko Bosna Rakousko Belgie Jersey Gibraltar

Saturday, July 26, 2008

Automobilismus v Bulharsku

Takze ted neco malo o bulharskych silnicich. Predne, s pomoci EU se v Bulharsku stavi a rekonstruui silnice, tudiz to co tu napisu nemusi platit na dlouho.
Prvne, dalnic v Bulharsku moc neni. Ta po ktere jsme jeli (A1) je na zacatku v dost bidnem stavu, ale postupne se zlepsuje az u Plovdivu dosahuje evropskych standardu. Zajimavosti jsou dva useky bez stredniho deliciho pruhu - patrne slouzi tomu samemu ucelu jako obdobny usek na D1, tedy pohotovostni letiste v pripade konfliktu. V techto usecich je silnice znacena jako konec dalnice a rychlost snizena na 80 km/h (to opravdu nikdo nedodrzuje).
Vetsina silnic znacena jako E (tedy evropske tahy) je v celkem slusnem stavu, bohuzel jen jeden pruh v kazdem smeru, takze se musi neustale predjizdet, trabanty, ziguliky, stare dacie, moskvice a tak, coz je kazde druhe auto.
Bohuzel silnice mimo tyto tahy jsou v dost spatnem stavu, coz dokazuji nase fotky.
Mnohdy mensi silnice ve mestech nejsou vubec zpevnene, takze 4x4 auto je pomalu nutnosti.
Policie stoji na kazdem rohu a tam kde nestoji, tam je alespon maketa jejich auta pripevnena na sloupu. Casta pritomnost policie ovsem neznamena, ze by bylo na bulharskych silnicich bezpecno. Prave naopak. Velke rozdily v kvalite aut (luxusni auta a ziguliky, moskvice ...) a nizka povedomost o bezpecne jizde znamenaji, ze majitele silnejsich aut predjizdeji jak o zivot a naprosto pritom nehledi na ostani provoz. Kazdou chvili vas predjede nekdo v neprehlednem useku, nebo v poslednim moznem okamziku uhne protijedoucimu autu, dokonce jsou schopni mezi protijedoucimi i klickovat. Omezeni rychlosti nikdo nedodrzuje - jet 130km/h na lokalni silnici, nebo svistet po dalnici 200km/h je vcelku bezne ... dopravni znaceni, prednost v jizde, zakaz predjizdeni Bulhara nezajima.

Co se parkovani tyce, je to tak trochu anarchie. Vetsinou se parkuje kde to jde, parkovist je celkove malo, ale nakonec se vzdycky najde misto, kam auto odlozit. Kdyz uz existuje parkoviste, cena za parkovani je dost ruzna, zalezi na lokalite (max. 5 leva za 3 hodiny).

Pump je v zemi hromada a vetsinou jsou obsluhovane - tedy, clovek se nemusi starat o tankovani. Za mensi peniz obsluha rada umyje skla (v mem pripade 1-2 leva).

Znaceni na silnicich je vetsinou zmatecne, zalezi dost na useku. Nove useky jsou vetsinou spatne znaceny, stejne jako stare. Rekneme prostredni useky (ani ne moc nove, ani ne moc stare) jsou znacene velmi dobre, vetsinou v azbuce a latince (napisy v latince vychazeji z anglicke vyslovnosti), stare silnice maji napisy jen v azbuce.

Pri ceste je potreba davat pozor, jelikoz na silnici se hojne vyskytuji zvirata, dokonce i na dalnici se propasoval parek krav ...

Muj zaver je - s dobrym autem a pri poradne opatrnosti (hlavne si davat pozor na protijedouci auta, co predjizdeji) se da v Bulharsku celkem i jezdit. Napr. zacpu jsme nepotkali zadnou.

No comments: