Anglie Francie Nemecko Madarsko Italie Jamajka Slovensko Spanelsko Turecko Skotsko Sardnie Cesko Bulharsko Andorra Monako Vatikan Slovinsko Chorvatsko Bosna Rakousko Belgie Jersey Gibraltar

Wednesday, June 04, 2008

Anglicke silnice

Tak vzhledem k tomu, ze se tu take objevil nazor, ze v Anglii nejsou dalnice, tak par informaci o dalnicich a silnicich v Anglii.
Prvne v Anglii je silnic nepocitane a dalnic take - podle statistiky je v Anglii 3200km dalnic. Pro porovnani, Cesko ma asi 650km dalnic (ale je 3x mensi).
Dalnice v Anglii jsou oznacovane pismenem M a cislem - M pochazi od slova Motorway (dalnice). Maximalni povolena rychlost na dalnici je 70 mil za hodinu (lehce pres 110 km/h) a tato rychlost se vicemene dodrzuje - rozhodne vice nez v Cechach :-). Dalnice jsou obecne ve velmi dobrem stavu, velmi dobre znacene a opravdu se nedaji kvalitou srovnat s ceskymi dalnicemi. Obecne je nekolik hlavnich rozdilu:
1) Jezdi se na leve strane, pricemz levy pruh je pomaly (pravy je rychly, predjizdeci)
2) Dalnice maji az na vyjimky 3 pruhy v jednom smeru po cele delce pricemz v exponovanym mistech maji vic (na jednom useku M25 jsem napocital 6!)
3) Kolem dalnic (a silnic obecne) nejsou reklamy. Musim rict, ze je to naprosta lahoda, kdyz clovek vi, ze kazda cedule ma nejaky vyznam, ze se nemusi prodirat reklamama, aby zjistil, kde odbocit.
4) Kolem dalnic je mnohem mene obcerstveni, pump apod. Obecne se da rict, ze odpocivadla jsou na dalnici kazdych 20 mil (32 km). Odpocivadla jsou znacena jako "services".
Dalsi v poradi jsou silnice A. Tyto silnice jsou vedlejsi tepny a kvalitou jsou srovnatelne s dalnicema. Co se pruhu tyce, tam se to velmi lisi - A silnice muze mit cokoliv od 3 (tzv. trunk roads) do 1 pruhu. Pokud ma vic jak jeden pruh, pak je maximalni rychlost 70 mil za hodinu, jinak je 60 mil. Kvalita je srovnatelna s dalnicemi a stale lepsi nez napr. D1 :-)
Nasleduji B silnice - s nimi je situace jeste slozitejsi. Prevazne se jedna o jednoproude silne mistniho charakteru (okresky), ale neni vyjimka, pokud ma i B silnice dva pruhy v jednom smeru. Kvalita je stale velmi dobra, ale uz to preci jen neni dalnice. Co se rychlostnich limitu tyce, tak je to 60 mil za hodinu pro jednoproudou, 70 mil za hodin pro viceproudou. Ve mestech a neprehlednym usecich byva jeste vic omezena.
Dale pak nasleduji C, D a neklasifikovane silnice. Jsou to vetsinou uzke cesty, mnohdy jen s jednim pruhem pro oba smery (clovek si uzije, kdyz se vyhyba protijedoucimu autu). Kvalita je ruzna, ale v zasade proti ceskym silnicim porad nadhera.
A nekolik obecnych poznamek:
1) V Anglii si potrpi na kruhove objezdy. Ty jsou nekolika typu - klasicky kruhovy objezd (jako vsude jinde), obrovsky kruhovy objezd se semafory (pro krizeni vicepruhovych silnic) a mini kruhovy objezd (vetsinou ve meste - je spatne videt a krome bileho tredu neni nijak poznat - vypada jako obycejna krizovatka). Vicepruhove kruhove objezdy jsou lahudkou - velmi dobre znacene, jen si clovek musi davat pozor, do jakeho pruhu najede. Odbocit s objezdu, kdyz je clovek v trojpruhovem objezdu u stredu, je prakticky nemozne - takze si udela jeste jedno kolecko :-)
2) V Anglii si potrpi na semafory. Semafory jsou na kazdem druhem rohu. Semafory maji nekolik zvlastnosti - predne, nejsou tu semafory se svetly nahore (takove ty polobrany, kdy nekde nahore je jedno "svetlo"). Vetsina semaforu ma nekolik svetel pro jeden smer - svetlem myslim jedno zarizeni semaforu. Vetsinou jsou jedny svetla i na druhe strane krizovatky, takze kdyz clovek "prejede" caru zastaveni, stale vidi, kdy mu skoci zelena. Na mnoha mistech plati, ze semafor blika oranzove, kdyz dava najevo, ze clovek muze jet, ale musi dat prednost chodcum, kteri uz prechazeji.
3) Znacky jsou videlne mensi. Zajimavosti jsou mini znacky omezeni rychlosti v tesnych rozestupech podel silnice. Je to vynikajici, ze pokud si clovek nevsimne (je slepy :-)) zacatek omezeni rychlosti, tak na nej narazi hned na dalsim rohu.
4) V Anglie se hodne pouzivaji vodorovne znacky (napisy na silnici). A to nejen pro prednost, parkovani, omezeni rychlosti apod, ale i pro oznaceni pruhu. Je to velmi prakticke, ze clovek vidi, kam dany pruh vede (vetsionu je tak cislo silnice, popr. destinace)
5) Ve mestech jsou silnice mnohem uzsi, takze si clovek musi davat poradne pozor - zvlaste kdyz se potka s autobusem. To ze jsou silnice uzke se jeste podtrhuje tim, ze se na silnicih ruzne parkuje, tudiz nekde i na hlavnich tazich je prujezdny jen jeden pruh pro oba smery.
6) V Anglii je nekolik druhu prechodu pro chodce. Nejbeznejsi jsou dve srafovane cary, kde clovek musi dat prednost jen kdyz je na silnici chodec. Mene rozsirena je klasicka zebra - tam ma chodec prednost a auto mu musi zastavit. Podle zakona muze chodec prechazet kdekoliv a jakmile je ve vozovce, ma prednost.
7) V Anglii je hromada tzv. bus lane - tady pruhu pro autobus, taxiky a kola. Ridic auta do nej nemuze vjet vyjma odbocovani.
8) Obecne plati, ze silnice jsou v Anglii prelidnene. Pokud to tedy jen trochu jde, je dobre si najit dalnici, nebo alespon A silnici. Ale i tam jsou zacpy - obecne projizdet centrem mesta je sebevrazda :-)
9) Benzin je obecne drahy a nejlevneji se da koupit u supermarketu (Asda, Tesco, Sainsbury's atd.). Relativne levne jsou i pumpy Shell. Naopak na druhem konci zebricku jsou pumpy BP a Texaco. Na mnohych mistech jsou pumpy automaticke, kde se plati jen kartou a neni tam obsluha. Jako voditko se da pouzit stranka www.petrolprices.com ale hromada pump tam neni a nektere maji hodne zastarale informace.
10) Parkovani je vseobecne problematicke a nakladne. Jiz pred cestou je dobre si zjistit, kde se da zaparkovat. Hledat parkovani na posledni chvili muze byt opravdovy zazitek :-)

A vic me zatim nenapada. Pokud me napadne, clanek zaktualizuju :-)
Mozna to vypada komplikovane, ale jezdit v Anglii lze velmi dobre - malokdy clovek resi situaci "kdo ma prednost", "kam silnice vede" apod. Pokud budu mluvit za sebe, tak i pres zacpy si jezdeni v Anglii uzivam :-)

No comments: