Anglie Francie Nemecko Madarsko Italie Jamajka Slovensko Spanelsko Turecko Skotsko Sardnie Cesko Bulharsko Andorra Monako Vatikan Slovinsko Chorvatsko Bosna Rakousko Belgie Jersey Gibraltar

Thursday, December 15, 2005

Jak jsem instaloval Linux na notebook

Předem je asi potřeba upozornit, že firemní notebook, který mám ve vlastnictví, je opravdu k pláči. Trpí záhadným problémem paměti, který se projevuje tak, že nevydrží běžet déle jak 24 hodin. Tedy, no běžet vydrží, ale operační systém to nevydrží. Po této době se zacyklí, což vede nejen k jeho pádu, ale ke kousnutí se počítače a následného spuštění větráčku. Ten jediný pak dává celkem hlasitě najevo, že je něco v nepořádku.
V původní verzi měl notebook 1 GB RAM, ale hned vypověděl službu. Byl dán do servisu, kde sice pamě» spravili, ale tak, že správně funguje pouze 512 MB integrované paměti. Ta další běží tak pomalu, že je to k pláči. K tomu ovšem rozbili informační panel, takže stavové LEDky ukazují jen někdy a jen něco.
No nic, tak na tuto konfiguraci jsem se rozhodl nainstalovat Linux. Povzbuzen reklamními texty o geniálnosti SUSE jsem jej stáhl a jal se instalovat. Instalace byla naprosto bezproblémová, stačilo jen vyměnit CDčka (SUSE nedistribuuje na DVD) a bylo. Buhužel, takto nainstalovaný systém nebyl moc použitelný. Po prvním restartu padlo ACPI (definitivně) a bez ACPI není muzika. Pak se rozpadla sí» a šlo do tuhého. Po 24 hodinách odkráčel SUSE zpět a já se pokusil o instalaci Ubuntu. S touto distribucí mám skvělé zkušenosti z mého hlavního počítače. A Ubuntu nezklamalo ! Po instalaci naskočili všechno ! A to včetně proprietární ipw2100 WIFI karty - to jsem nečekal ani ve snu ! Stačilo jen nahrát i855resolution (abych mohl vidět 1400x1050) a bylo. Jediný problém nastal s klávesnicí. Při instalaci nemohl Ubuntu stáhnout národní podporu (jsem za proxy) a od té doby neumí správně nastavit klávesnici. Naštěstí tu máme setxkbmap - takže žádný problém. Dokonce se mi podařilo nainstalovat OracleXE, velký výkon, o kterém rozhodně napíšu - ale předesílám, že se nejedná o tak velký výkon, jako instalace Oracle 10g.
Momentálně se snažím pořádně rozjet Window manager. Metacity od GNOME zatím nepoužívám a zkouším rozumně rozjet XFCE, ale není to úplně ono. Dneska, pokud to půjde, zkusím radikální krok - instalaci KDE a pánbůh s námi .-)
Defectus

No comments: