Anglie Francie Nemecko Madarsko Italie Jamajka Slovensko Spanelsko Turecko Skotsko Sardnie Cesko Bulharsko Andorra Monako Vatikan Slovinsko Chorvatsko Bosna Rakousko Belgie Jersey Gibraltar

Wednesday, January 20, 2010

Jak si vyridit cesky rodny list v Anglii

Tak a dalsi pokracovani serialu s tematy, ktera by mohla nekoho zajimat. Tentokrat se zamerim na to, jak ziskat cesky rodny list pro dite narozene v Anglii (UK).

Prvne - neni to nic levneho (kazda sranda neco stoji) a nejde jen o penize, casu na tom take nechate pozehnane.

Takze zacnu v situaci, kdy jste konecne z nemocnice doma a mate s sebou jen prcka, bounty pack (dekujeme vrele Asde) a tzv. cervenou knizku (kam si kazdy zdravotnik poznamenava co se prckovi prihodilo).

Krok 1 - ziskat anglicky rodny list. Podle zakona se musi kazde dite narozene v Anglii zaregistrovat (do 6 tydnu). Z nemocnice byste meli dostat kontakt na register office, ktery obsahuje i informace o diteti. Takze si do officu zavolejte a sjednejte si schuzku.
Ve smluveny cas se dostavte (dite nemusi byt pritomne) a dodejte urednikovi vsechny informace - tedy jmeno ditete a datum narozeni, jmeno, adresa a zamestnani otce a matky. Pokud by snad rodice nebyli sezdani, pak se musi dostavit otec i matka, v pripade sezdaneho paru pak staci otec, nebo matka.
Za par minut je vse vyrizeno a v tom okamziku se musite ozvat, protoze standartne dostanete short birth certificate, coz je dost napr. na zadost o child benefit, ale neni to dost na cesky rodny list. Takze si pozadejte o full birth certificate, nejlepe ve dvou kopiich (pro strycka prihodu). Poplatek je tusim £4 za full birth certificate.

Krok 2 - Legalizace anglickeho rodneho listu. Neni to tak hrozne, jak se to muze zdat. Cely navod je zde. V zasade musite skocit na postu a koupit postovni poukazku (postal order) v hodnote rovnajici se £28 za kazdy dokument + £6 za postovne (v pripade jednoho rodneho listu to dela £34) splatny pro Foreign & Commonwealth Office.
Nasledne vyplnete tento formular. Vezmete obalku a napiste na ni svoji adresu. To vse (birth certificate, zpatecni obalku, postal order) dejte do obalky a odeslete na "The Legalisation Office, Norfolk House (West), 437 Silbury Boulevard, Milton Keynes, MK9 2AH".
Mensi poznamka - pokud si na zpatecni obalku date svoji znamku, pak nemusite platit onech £6 postovneho.
Za par dni vam prijde zmuchlany, ale apostilovany rodny list :-)

Krok 3 - Vytisknete a vyplnite tyto dokumenty: 1,3,4,5 a 6. Prelozte si rodny list i s apostilou! Na ambasade maji sablonu, mozna je dobre si tam zavolat a zkusit je presvedcit, aby vam ji poslali - usetri to dost casu a zbytecnych dohadu, jak co prelozit, aby to bylo spravne.

Krok 4 - Objednejte si schuzku na ambasade. Staci napsat mail na ceskou ambasadu a pozadat o schuzku. Cekaci doby uz jsou lepsi nez to byvalo, ale je treba pocitat s nekolika tydny.

Krok 5 - Dostavit se na ambasadu. Urednik tam s vama projde vsechny doklady, overi, ze je vsechno v poradku a necha vas napsat si upominkovou pohlednici. Na ni si napisete svoji adresu a amabasada vam jim posle v okamziku, kdy z CR obdrzi rodny list.

Krok 6 - Vyzvednuti. Po te, co jste obdrzeli pohled (od sebe :-)) si znovu sjednejte schuzku na ambasade (pouzijte stejny email). Dostavte se v dany cas a zaplatte poplatek £10. Mate jiz v ruce rodny list. S nim jiz lze zazadat o zapsani ditete do pasu (po objednani - poplatek £7 - doporucuji to vzit smahem - tedy objednat se na vydani rodneho listu a zapsani ditete v jeden okamzik), nebo zazadat o pas, coz je jina kapitola (osobne nevidim duvod, proc by nekdo chtel pas pro dite - stejne prcka samotneho nikam nepustite :-))

Co dal? - s rodnym listem lze zadat treba o porodne a podobne veci - dle vasi fantazie. V soucasne dobe resime, jestli mame narok na rodicovksy prispevek a budu informavat, jak se to vyvine. - Takze pro zajimavost prave (26/04/2010) nam prisel dopis, ze nam byl schvalen rodicovsky prispevek. Chteli po nas NINo a doklad, ze zijeme v UK (plus prohlaseni, ze v UK nepobirame rodicobsky prispevek - child benefit je v poradku, muzeme ho pobirat, je to jina davka).

Doufam, ze tenhle pripevek dava smysl. Jinak pro orientaci. Nas prcek se narodil 10/08/2009, krok 4 jsme provedli 28/08/2009, schuzku jsme meli 16/10/2009 a rodny list si vyzvedli 25/01/2010. To jen abyste meli ramcovou predstavu, kdy napr. budete moct vyrazit s ditetem do CR.

Hodne stesti!

Ondra

PS: a jeste diky Belousovi jak vypada sablona prekladu apostily a rodneho listu:


31 comments:

Klára said...

Ahoj Ondro,našla jsem náhodou tvé stránky o vařízení rodného listu v Anglii.Já jsem ted ve 4 měsíci a takémě to zendlouho čeká.Žiji ve Skotsku,ale jsem z tvého textu nějak zmatená,pořádně nechápu jak a co mám udělat.Kde musím jed vyřizovat ten rodný list apod.
Díky za odpověd Klára

Unknown said...

To se omlouvam, ale lepe uz to snad vysvetlit nejde :-)

Klára said...

Dobře tak já to upřesním,nechápu tu část kde musím volat na českou ambasádu,ale převe jak mohu jed do čr když nemám full birth certificate? A kde musím jí tsi zažádat o short birth cetficate?
Snad tě neotravuju moc. :-(

Unknown said...

Ja myslim, ze az budes mit prcka na svete, tak pochopis, o cem tenhle navod je :-)
Jinak do CR pojedes, az bude mit prcek svoj cesky rodny list.
Short certificate dostanes automaticky, o full si musis rict.

Anonymous said...

Diky moc za navod. Jen by me jeste zajimaly detaily ohledne vyplnovani tech formularu. Na strankach ambasady tam popis nemaji ale nekde jsem cetla ze formular c. 1 a 5 vyplnuje rodic, c.3,4,6 vyplnuje dite (jeho detaily?) a cislo 10 otec. Ale nejak mi to nehraje. Asi to moc komplikuju, ale neni mi to jasne. Muze nekdo pomoci? Diky predem. Alenka

Unknown said...

Tak to Ti nepovim, uz si to nepamatuju. Muzes zkusit tam zavolat a zeptat se.

Anonymous said...

Ahoj, diky za podrobny navod. Tim narokem na rodicovsky prispevek myslis prispevek v CR nebo tady v Anglii. Pokud v CR tak by me opravdu hodne zajimalo jestli je to mozne. Ohledne pasu pro dite si myslim ze nemas pravdu. Nevim to uplne presne, ale evropska unie vyzaduje, aby melo dite pas. Je pravda, ze ceske zakony to nechtely, ale to jen proto, ze nebyly v souladu s EU a myslim, ze minuly tyden se to zmenilo. Takze pas je potreba. Ale jak rikam, nevim to uplne presne. Honza

Unknown said...

Co se tyce rodicovskeho prispevku, tak ten myslim v CR- v Anglii takova davke neexistuje. Kdyz uz o nem mluvim, tak jsme o nej zazadali a bylo nam receno, ze narok na nej mame. Zrovna ted urady v CR nasi zadost zpracovavaji - dam vedet, jak to dopadne.
Co se pasu tyce, stale je moznost nechat si dite zapsat do pasu rodice. Coz jsme vyuzili a manzelka ma syna v pase zapsaneho (uz jsme na ten pas i cestovali, takze to funguje). Jinak posledni moznost zapsat si dite do pasu bude v polovine pristiho roku a od cervna roku 2012 tyto zapisu nebudou platne.

Anonymous said...

ahoj,
palec nahoru,dlouho jsem hledala podobny clanek a tento navod je naprosto perfektni.ja jsem treba vubec nevedela,ze muzu zadat o rodicovsky prisevek ze zhranici.
ziji v UK a jsem v 9. mesici tehotenstvi,takze tohle vsechno me ceka.
nevis nahodou,jak je to se zadosti o anglicky pas pro prcka v pripade,ze oba rodice jsou cesi? bylo mi receno,ze i tahle moznost prichazi v uvahu a pry je to rychlejsi..
jeste jednou diky za navod :)
Ivana

Unknown said...

Tak zazadat o anglicky pas pro dite muzes, ale pokud nezijete v UK dele jak pet let, tak vam to zamitnou. Osobne s tim nemam zkusenost, nebot otazku obcanstvi nechame na synackovi (pokud bude zit od narozeni do desiti let v UK tak ma automaticky narok na anglicke obcanstvi, ale musel by se vzdat ceskeho).

Anonymous said...

partner tu zije vic nez 5 let..nejde mi o to obcanstvi,jen jsem myslela,ze by to bylo rychlejsi..budu potrebovat do cr drive nez pul roku po narozeni :(
uvidim,jak to dopadne.
jeste jednou diky.

Anonymous said...

Super!! Dekuji moc za jasnou a "pro blbce" vysvetlitelnou byrokracii ceskych uradu.. uz jsem z toho zacinala sedivet! Lip jsi to nemohl vysvetlit!! Moc moc diky!!! A sup se zarizovanim ;-) V zaludku mi hlavne lezela ta apostila. Rodny cesky list udelame jak budem v CR. Nastesti pas pro prdolu mame anglicky. At vam prcek roste jak z vody!! Sarka

Anonymous said...

Ahoj Ondro,

moc dekuju za navod, ale asi to nestihnu vse vyridit.

za 7 tydnu jedu do Cech a chci pozadat o rodny list v Cechach, ale nevim co k tomu budu potrebovat, tak sem se chtela zeptat, jestli to nahodou nevis ty. Moc by mi to pomohlo.

Dekuju moc, Jirinka

Unknown said...

Tak to netusim. Ale pocitam, ze budes potrebovat apostilovanou prelozenou kopii anglickeho rodneho listu. I kdybys ji nepotrebovala tak je dobre ji mit.

Anonymous said...

Diky moc Ondro, necham si to prelozit a zaridim apostilu a uvidime. Pak ti dam vedet, jak jsem dopadla.

Jirinka

spoon said...

jen drobnost k tomu overeni platnosti originalniho (anglickyho) RL-ziskani apostily: pokud se plati za overeni on-line (34.80) zadny postovni sek se posilat nemusi tudiz cesta na postu usetrena :)
Jinak cool! Moc se tesim na svy (druhy) kolecko po uradech.
Vy jste v dobe zadosti byli nebo nebyli oddani? A s tim rodicakem je to uz ted ponekud jinak ze? :(

Anonymous said...

ahoj aspon jsem se neco dozvedela...super..ale potrebovala bych vedet jestli muzu jet do cech na anglicky rodny list narodilo se mi tady mimi a cchtela bch do cech tak nevim jestli mzem na rodny list nebo musim udelat pas.a cetla jsem ze az po 5letech ma narok na pas ang..jsme tu pres rok...a na materskou teda v cr bych mnela narok??kdyz se mi narodilo mimi v uk??dekuju....

Anonymous said...

Ahoj Ondro,prosím tě obracím se na tebe s dotazem ohledně posílání rodného listu do Londyna.V clanku pišeš,že mám vyplnit formular CUSTOMER COVER LETTER. a mám tam vyplnit svoje jméno nebo jméno mé dcery?Možná je to blbá otázka,ale jen pro jistotu.
Také mám dotaz na další krok.Mám vytisknout a vyplnit formuláře 1,3,4,5 a s těmimto vyplněnými papíry pak půjdu na Ambasádu,chápu to správně???
Děkuji za odpovědi Klára

Unknown said...

Vsechny policka v tom formulari predpokladaji informace o tom, kdo zada (tedy ty, manzel).
Jinak vypln vsechny ty formalare a s nima pujdes na abasadu. Jeste je potreba nechat si prelozit birth certificate vcetne apostily.

Klára said...

Ahoj Ondro,obracím se na tebe,protože si nejsem jistá zda vše chápu tak jak mám.Jedná se o zasílání rodného listu do LOndýna na apostilování.V návodu píšeš ,že ať vytisknu formulář CUSTOMER COVER LETTER,ale ted nevím jestli mám vyplnit moje jméno na formulář či jméno mé dcery.Možná je to hloupá otázka,ale radši se ptám pro jistotu,ať něco nezdrbu:-)
Dále mě zajímá další krok ,ve kterém mám vytisknout formuláře 1,3,4,5 a s těmito vypněnými formuláři pojedu potom na sjednanou schůzku na ambasádu,chápu to správně?
Moc ti děkuji za odpovědi.

Klára said...

Děkuji za upřesnění a bleskovou odpověd.Já pojedu na ambasádu do Edinburghu ,kde to vyřizuje Čech tak je třeba,abych měla přeložený birth certificate a appostilu?A jinak kde si to mohu nechat přeložit?

Unknown said...

Nutne to je. Sice to vyrizuje cech, ale to vlastne jen zkontroluje a posle diplomatickou postou do Brna, kde to vyridi (mnohdy lide, kteri nemaji jakekoliv jazykove znalosti).
Prelozit si to muzes sama podle sablony, ktera je v clanku (na konci).

Klára said...

dobře děkuji už jsem to pochopila...ještě maličkost,když zaplatím přes internet postal order v hodnotě 34.80 tak za jak dlouho mi to prijde domu?

Unknown said...

Tak to netusim. zdycky jsem kupoval postal order na poste. Jinak pokud vim, da se ten poplatek zaplatit i kartou primo u nich (odpada nutnost platit postal order).

Klára said...

A prosím tě ještě poslední dotaz,kdyz pujdu na tu poštu tak co mám říct že chci a to dostanu účtenku nebo co a na zpáteční obálku mám nalepit co tu účtenku?

Klára said...

Ondro prosím tě jak budu vyplňovat ten formulář na appostilu mám tam napsat i přítelovo jméno nebo stačí jen mé?Děkuji za odpověď... :-)

marghotka said...

ahoj, diky za informace,, Jak psala klara, ze to pojede vyrizovat do Edinburgu, chci se zeptat, kde to tam je? to tam taky s tim muzu jet? mam to bliz :) Jinak na apostillu jdu pracovat ted :(

Klára said...

Ahoj tady ti posílám kontaktky na toho konzula v Edinburghu,ale nejdriv si sjednej schůzku než tam pojedeš.
Honorární generální konzulát České republiky ve Velké Británii
Honorární konzulát Edinburg
12A Riselaw Crescent, Edinburgh


Telefon 0044131/4479509
Fax 0044131/4479509
E-mail: Edinburgh@honorary.mzv.cz
Vedoucí úřadu Dr. Paul MILLAR
Funkce generální honorární konzul
Působnost úřadu konzulární obvod: celá oblast Skotska
Časový posun -1 hod
Provozní hodiny úřadu středa 09.00 - 12.00

Poznámka
Na základě předem smluvené schůzky

Unknown said...

Ahoj, je potreba na ambasadu s detma pri vyrizovani a predkladani dokladu? a jaj pri vyzvednuti?

fangdada said...
This comment has been removed by the author.
fangdada said...

ottawa massage